O echipă de ingineri din Elveția a creat bateria cu stare solidă care poate fi încărcată într-un minut, imună la temperaturi extreme, având grosimea unui fir de păr
Bateria e formată din folii extraordinar de subțiri, de grosimea unui fir de păr, și poate fi încărcată într-un minut, fiind imună la temperaturi de extreme. Iar densitatea sa energetică mare o recomandă și pentru aviație, spun creatorii săi.
Noua baterie e invenția a doi studenți de la universitatea ETH Zurich, ambii obținându-și deja și titlul de doctor în fizică și, respectiv, chimie — Dr. Moritz Futscher și Dr. Abdessalem Aribia. Ei au fost îndrumați de profesorul lor de la ETH, Dr. Yaroslav Romanyuk, tot el membru în laboratorul federal de testare a materialelor EMPA, sub egida ETH.
Cei doi studenți, îndrumați și încurajați de profesorul lor, au cercetat și dezvoltat în laboratoarele universității materialele noii baterii, testând-o și perfecționând-o până când, în toamna anului trecut, au ajuns la concluzia că au făcut o descoperire majoră, iar testele de laborator arătau că peliculele lor pot stoca o cantitate excepțional de mare e energie, cu o viteză nemaivăzută până acum, arată piataauto.md.
Secretul acestei baterii e în compoziția și structura acestor folii de doar câțiva micrometri grosime
Bateria constă, astfel, din multiple folii, unele cu rol de catod, altele de anod, iar altele de electrolit care le separă, toate fiind flexibile și toate având stare absolut solidă, excluzând orice urmă de lichid și solvenți.
Electrozii bateriei conțin litiu-ion, însă comportamentul acestei baterii, prin compoziția sa complet solidă, a devenit complet imună la orice variații de temperaturi, întrucât nu există nici măcar urme de rășină, gel sau alte materiale ce își pot schimba consistența la variații de temperaturi.
Procesul de fabricare al inginerilor elvețieni nu se realizează prin solvenți aplicați la temperaturi înalte pentru a produce bateria. Fâșiile lor sunt produse prin împroșcare și depunere de înaltă precizie în vid, astfel încât materialele sunt forțate mecanic să producă aceste legături și, neavând materialele coagulante clasice între ele, nu mai sunt vulnerabile la schimbări de mediu.
Bateria poate funcționa fără probleme la -200 de grade Celsius
Iar asta permite bateriei să funcționeze la temperaturi de până la -200 grade Celsius și la câteva sute de grade cu plus, ea fiind compatibilă cu funcționarea în cosmos, în spațiu deschis, pe de o parte, dar și în interiorul spațiilor foarte fierbinți, industriale, spre exemplu. Și dacă în asemenea condiții ea poate funcționa practic fără vreo schimbare sesizabilă de puteri și parametri de stocare, atunci în condițiile unui avion electric, sau a unui camion sau automobil electric, ea e imună la orice condiții are de înfruntat acesta.
Și pentru că e imună la temperaturi, neavând nicio urmă de lichid, ea poate absorbi și descărca puteri imense, de multe ori mai mari decât tot ce există până acum. Elvețienii spun că această baterie poate fi încărcată cam într-un minut!
Sunt vești excepționale deci, pentru tot ce înseamnă tehnologia bateriilor în lume. Ar putea fi cel mai mare salt tehnologic din ultimii 10-20 de ani încoace în acest domeniu, iar confirmările științifice multiple care au fost acordate acestei invenții sporesc enorm de mult încrederea care merită oferită acestei invenții, făcute de doi tineri, care au fost susținuți la momentul potrivit.
De aici încolo, probabil nu va mai dura mult să auzim deja despre investiții de sute de miioane sau miliarde, și de pregătire pentru producția de serie bateriilor bazate pe această invenție. Iar când vom avea mașini electrice pe care să le încărcăm un minut, și care să fie la fel de performante vara ca și iarna, cu aceeași autonomie, pur și simplu vor dispărea orice critici și impedimente care mai sun asociate acestor mașini. Și nu doar mașini, ci și camioane, nave, avioane și orice ne mai poate veni în gând.