România se află printre statele care, în ultimii ani, au înregistrat cea mai rapidă creștere a ocupării forței de muncă datorită industriei locale de servicii IT în plină expansiune și a exporturilor de produse IT în creștere, potrivit unui raport de la Banca Mondială, care arată că exporturile României de bunuri din domeniul Tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) au atins valoarea de 2,683 de miliarde de dolari SUA în 2021.
Tehnologiile digitale au devenit o parte integrantă a vieții noastre de zi cu zi, transformând sectoare precum comunicațiile, afacerile, sănătatea, educația și multe altele. Nu e de mirare că majoritatea țărilor au înregistrat o puternică creare de locuri de muncă în domeniul serviciilor IT. Potrivit experților de la Banca Mondială, numărul locurilor de muncă în domeniul serviciilor IT la nivel mondial a crescut de patru ori de la 8 milioane în anul 2000 la 32 de milioane în 2022.
”China, Israel, Malaezia, Nigeria, Filipine, Vietnam și mai multe țări din Europa Centrală și de Est (Ungaria, Polonia și România) au înregistrat cea mai rapidă creștere a numărului de locuri de muncă, datorită industriei locale de servicii IT în plină expansiune și a exporturilor în creștere”, precizează raportul Digital Progress and Trends Report 2023, scrie economica.net.
Sectorul TIC din România
Sectorul TIC din România este format din producători de componente electronice, calculatoare și echipamente periferice, echipamente de comunicații, electronice de consum și medii de înregistrare magnetice și optice; editare de software; telecomunicații; servicii de tehnologia informației; portal web, procesare de date, administrare de pagini web și activități conexe; repararea calculatoarelor și echipamentelor de comunicații. Exporturile de bunuri din domeniul TIC includ echipamentele de telecomunicaţii, video şi audio, de computere şi tehnică de calcul, componentele electronice, precum şi alte bunuri care ţin de tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor. Produsele software sunt excluse.
Pandemia a stimulat semnificativ utilizarea aplicațiilor pentru afaceri, educație, finanțe, medicină, sănătate și cumpărături. Dintre toate categoriile de aplicații, aplicațiile de afaceri au crescut cel mai mult ca amploare și durată de utilizare. Aplicațiile de afaceri constau în mare parte din aplicații de videoconferință și de comunicare în afaceri (precum Zoom), platforme de networking profesional și de angajare (precum LinkedIn), aplicații de achiziții publice pentru întreprinderi, aplicații de vânzare de produse și servicii (precum Amazon seller) și aplicații de soluții digitale pentru întreprinderi (desktop la distanță, cloud, gestionarea fișierelor).
Descărcările de aplicații de afaceri au atins un vârf de peste 300 de milioane în mai 2020, cu 75% mai mult decât nivelul din ianuarie 2019, iar timpul total petrecut a fost mai mult decât dublu, precizează sursa citată. Cea mai mare parte a creșterii numărului de descărcări de aplicații de afaceri și a timpului total petrecut utilizând aplicații de afaceri a fost determinată de aplicațiile de videoconferință. China, India, Statele Unite, Indonezia, Brazilia și Mexic au furnizat cele mai multe dintre noile descărcări, în timp ce Bulgaria, România, Uruguay, Nigeria, Filipine și Peru au înregistrat cele mai mari rate de creștere a descărcărilor.