Boeing și Airbus, cei doi mari producători de aeronave la nivel mondial, explorează înlocuirea aluminiului în construcția fuselajelor avioanelor comerciale cu materiale plastice avansate, precum termoplasticele. Această schimbare are ca scop reducerea greutății aeronavelor, economisirea de combustibil și diminuarea emisiilor de carbon.
Termoplasticele oferă avantaje semnificative față de materialele tradiționale. Acestea pot fi reîncălzite și remodelate, permițând obținerea unor forme aerodinamice complexe. De asemenea, componentele realizate din termoplastice pot fi sudate folosind metode avansate, precum sudura cu ultrasunete, eliminând necesitatea utilizării niturilor și reducând astfel greutatea totală a aeronavei.
Airbus a demonstrat deja progrese în utilizarea materialelor compozite. Modelul A350 XWB are o structură compusă în proporție de 53% din materiale compozite din carbon, ceea ce a condus la o reducere cu 25% a costurilor operaționale, a consumului de combustibil și a emisiilor de CO₂.
În plus, Boeing și Airbus analizează metode de producție care să permită creșterea rapidă a ritmului de fabricație, având în vedere cererea crescută pentru aeronave mai eficiente. Utilizarea termoplasticelor, care nu necesită tratare în autoclave și permit procese de fabricație mai rapide, este o soluție promițătoare în acest sens.
Deși nu există încă planuri concrete pentru lansarea unor noi modele de aeronave bazate pe aceste tehnologii, cercetările în domeniul materialelor compozite și al metodelor de producție avansate continuă să fie o prioritate pentru cei doi producători. Scopul este de a fi pregătiți pentru viitoarele cerințe ale pieței și pentru a face față concurenței emergente din partea altor producători, precum cei din China.